Idiot – Kortspill for 2-5 spillere

Skrevet av:

Publisert:

kvalito idiot kortspill

Idiot er et kortspill hvor målet er å bli kvitt alle kortene før motstanderne. Hver spiller har seks bordkort og tre håndkort, og må spille kort som er minst like høye som det øverste kortet i kastehaugen. Spesialkort som toere og tiere kan alltid spilles og utløser spesielle effekter. Den siste spilleren med kort igjen blir idioten.

Kort om Idiot

Idiot egner seg for 2-5 spillere, hvor 4 spillere er ideelt. Hver omgang varer typisk under 10 minutter. Spillet bruker en standard kortlek på 52 kort uten jokere.

Vanskelighetsgraden regnes som enkel og spillet egner seg godt for alle aldersgrupper, inkludert barn. Kombinasjonen av flaks og taktisk timing gjør spillet tilgjengelig samtidig som det gir rom for små strategiske valg.

Spilloppsett

Utdeling av kort

Alle kortene stokkes grundig før utdeling. Hver spiller mottar totalt ni kort fordelt på tre kategorier:

  1. Tre kort legges på bordet med forsiden ned
  2. Tre kort legges oppå de første tre kortene med forsiden opp
  3. Tre kort deles ut på hånden

De resterende kortene plasseres i en bunke midt på bordet med forsiden ned. Denne bunken fungerer som trekkebunke gjennom spillets første fase.

Strukturen med seks bordkort og tre håndkort gir spillerne mulighet til å planlegge og beskytte verdifulle kort til senere faser.

Forberedelse før spillet starter

Før spillet begynner får spillerne mulighet til å bytte håndkort med sine åpne bordkort. Dette er den eneste sjansen spillerne har til å se og organisere kortene strategisk. Spillerne kan ikke se eller bytte de tre kortene som ligger med forsiden ned. Dette byttet gir spillerne kontroll over hvilke kort som skal beskyttes til bordkortfasen og hvilke kort som skal brukes umiddelbart fra hånden.

Spillets formål

Målet med Idiot er å bli første spiller som kvitter seg med alle ni kortene. Spilleren oppnår dette ved å spille håndkortene først, deretter de åpne bordkortene, og til slutt de skjulte bordkortene. Spillet fortsetter til kun én spiller har kort igjen, og denne spilleren blir kåret som idioten.

Kortrangering

Kortfarge har ingen betydning i Idiot. Kortene rangeres fra lavest til høyest:

  • 3 – lavest verdi
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Knekt (J)
  • Dame (Q)
  • Konge (K)
  • Ess (A) – høyest verdi

Spesialkort

To kort har spesielle egenskaper som gjør at de alltid kan spilles uavhengig av normal rangering:

  • Toer (2) – kan alltid spilles, nullstiller kravet for neste spiller
  • Tier (10) – kan alltid spilles, tømmer kastehaugen permanent

Regler i Idiot

Spilleren med det laveste kortet på hånden starter spillet ved å legge dette kortet med forsiden opp i en kastehaug midt på bordet. Hvis flere spillere har like lave kort, starter spilleren til venstre for kortgiveren. Det første kortet kan være hvilket kort som helst siden kastehaugen er tom.

I tur med klokken skal hver spiller legge ut minst ett kort som har like høy eller høyere verdi enn det øverste kortet i kastehaugen. Spillere kan velge å legge ut flere kort samtidig hvis de har flere kort med identisk verdi, for eksempel tre seksere. Dette reduserer antall kort raskere og kan være strategisk fordelaktig.

Hvis en spiller ikke kan eller ikke ønsker å spille ut et passende kort, har spilleren to valg:

  1. Det første valget er å ta inn hele kastehaugen på hånden.
  2. Det andre valget er å trekke et kort fra bunken og umiddelbart spille dette kortet. Hvis det trukne kortet ikke kan spilles, må spilleren ta inn hele kastehaugen pluss det trukne kortet. Når en spiller tar inn kastehaugen, går turen videre til neste spiller.

Spesialkort og spesialregler

Toere

Toere kan alltid spilles uavhengig av hvilket kort som ligger øverst i kastehaugen. Når en spiller legger ut en toer, kan neste spiller legge ut hvilket kort som helst siden toeren effektivt nullstiller kravet. Dette gjør toere til verdifulle kort for å komme ut av vanskelige situasjoner eller for å hjelpe neste spiller hvis dette er strategisk fordelaktig.

Tiere

Tiere kan alltid spilles uavhengig av hvilket kort som ligger øverst. Når en tier spilles, går hele kastehaugen ut av spillet permanent. Kortene legges til side og brukes ikke mer i denne omgangen.

Spilleren som spilte tieren får deretter spille ut et nytt kort og starter en ny kastehaug. Dette gir spilleren som spiller tieren en betydelig fordel ved å kunne starte friskt med valgfritt kort.

Fire like kort

Hvis fire kort med identisk verdi ligger rett etter hverandre øverst i kastehaugen, går hele kastehaugen ut av spillet på samme måte som ved tier. Spilleren som la det fjerde kortet får spille ut et nytt kort og starter en ny kastehaug. Dette kan skje når én spiller legger ut fire like kort samtidig, eller når flere spillere tilfeldigvis legger samme verdi etter hverandre. Regelen oppmuntrer spillere til å spille flere like kort samtidig når mulig.

Håndtering av kortbunken

Så lenge kortbunken inneholder kort, må spillere trekke kort etter hver utlegging slik at de alltid har minst tre kort på hånden. Hvis en spiller har to kort etter å ha spilt ett, må vedkommende umiddelbart trekke ett kort fra bunken. Først når bunken er helt tom kan spillere redusere antall håndkort under tre. Dette systemet sikrer at alle spillere har rimelige muligheter gjennom spillets første fase.

Bordkort

Åpne bordkort

Når en spiller er helt tom for håndkort, må vedkommende på sin neste tur spille et av de tre åpne bordkortene. Spilleren kan velge fritt mellom de tre synlige kortene basert på hvilket som passer best med det øverste kortet i kastehaugen. Hvis ingen av de åpne bordkortene kan spilles, må spilleren ta inn hele kastehaugen på hånden og spille ut alle håndkortene på nytt før bordkortene igjen blir tilgjengelige.

Skjulte bordkort

Når en spiller også er tom for åpne bordkort, må vedkommende på sin neste tur velge et av de tre skjulte bordkortene uten å se på det først. Spilleren velger blindt ett kort og snur det.

Hvis kortet kan spilles, legges det i kastehaugen som normalt. Hvis kortet ikke kan spilles, må spilleren ta inn hele kastehaugen pluss det nylig snudde kortet på hånden.

Spilleren må deretter spille ut alle håndkortene og de åpne bordkortene på nytt før vedkommende kan forsøke de resterende skjulte bordkortene.

Avslutning av spillet

Spillere som blir kvitt alle sine kort forlater spillet og venter på at de resterende spillerne fullfører. Spillet fortsetter helt til kun én spiller har kort igjen. Denne siste spilleren blir kåret som idioten og har teknisk sett tapt omgangen. Den første spilleren som ble kvitt alle kortene anses gjerne som vinneren, men hovedmålet for de fleste spillere er primært å unngå å bli idioten.

Strategi i Idiot

Innledende bytting av kort

Det innledende byttet mellom håndkort og åpne bordkort er kritisk for suksess i Idiot. Spillere bør plassere sine høyeste kort som åpne bordkort for å beskytte dem til bordkortfasen.

Tiere og ess er spesielt verdifulle som åpne bordkort siden de kan løse vanskelige situasjoner senere. Lave kort som treere og firere bør holdes på hånden for å bli kvitt tidlig i spillet.

Toere kan vurderes begge veier, men mange spillere foretrekker å spare dem som bordkort for kritiske situasjoner.

Timing av spesialkort

Spillere må vurdere når spesialkort skal spilles. Tiere er mest verdifulle når kastehaugen er stor og spilleren står i fare for å måtte ta inn mange kort. Toere gir mindre direkte fordel til spilleren selv, men kan brukes strategisk for å hjelpe eller hindre andre spillere avhengig av spillsituasjonen.

Å spare spesialkort til man har få kort igjen kan være risikabelt hvis man tvinges til å ta inn en stor kastehaug først.

Spill av flere like kort

Når spillere har flere kort med identisk verdi, bør de vurdere å spille alle samtidig for raskere progresjon. Tre eller fire like kort kan bringe spilleren nærmere fire-like-regelen som tømmer kastehaugen. Dette er spesielt verdifullt når spilleren allerede har to like kort liggende øverst og kan fullføre sekvensen. Risikoen er å bruke opp flere kort samtidig når ett kunne vært nok.

Vanlige feil å unngå i Idiot

Flere klassiske feil reduserer vinnersjansene:

  • Plassere lave eller middels kort som åpne bordkort istedenfor høye kort
  • Spille tiere for tidlig når kastehaugen er liten og ikke truende
  • Glemme å trekke kort fra bunken for å opprettholde tre håndkort
  • Ta inn kastehaugen istedenfor å sjanse med å trekke fra bunken når bunken er stor
  • Spille kun ett kort når man har flere like kort man kunne spilt samtidig
  • Ikke planlegge for bordkortfasen ved å spare verdifulle kort

Idiot sammenlignet med andre kastehaugspill

Idiot deler likheter med andre norske kastehaugspill som Vri Åtter og President. Alle tre spillene handler om å bli kvitt kort gjennom strategisk utlegging i en kastehaug. 

Forskjellen fra Vri Åtter er bordkortsystemet som gir Idiot en ekstra dimensjon med langsiktig planlegging. President fokuserer mer på et sosialt hierarki mellom spillere, mens Idiot er mer individualistisk.

Idiot skiller seg også ut ved sin kombinasjon av synlige og skjulte bordkort som skaper spenning i sluttfasen når spillere må ta sjanser med ukjente kort.

Valgfrie regler og varianter

Spillgrupper kan tilpasse Idiot med følgende valgfrie regler. Spillerne må avtale hvilke regler som gjelder før spillet starter:

  • Jokere inkluderes og fungerer identisk med tiere, noe som gir flere muligheter til å tømme kastehaugen
  • Spillere kan bytte håndkort med åpne bordkort når som helst under spillet, ikke bare ved starten
  • Spillere kan legge håndkort ned på åpne bordkort med samme verdi for å samle like kort, og trekker ett nytt kort hvis de har færre enn tre
  • Tiere kan bare legges når det øverste kortet i kastehaugen er lavere enn ti, noe som reduserer tiernes kraft
  • Hver spiller starter med seks håndkort istedenfor tre
  • Spilleren som legger en toer får spille ett ekstra kort umiddelbart istedenfor å gi turen videre
  • Sekvenser tillates hvor spillere kan legge ut minst tre kort i stigende rekkefølge samtidig, for eksempel 5-6-7
  • Hoppe over neste spiller hvis man legger kort med samme verdi som forrige kort i kastehaugen
  • Dobbel idiot hvor de to siste spillerne med kort blir kåret som idioter istedenfor kun den aller siste

Konklusjon

Idiot kombinerer enkle grunnregler med taktiske vurderinger rundt bordkort og timing av spesialkort. Spillets struktur med håndkort, åpne bordkort og skjulte bordkort skaper varierende utfordringer gjennom spillets gang. Den sosiale dimensjonen med å unngå idiottittelen motiverer alle spillere til å fortsette spillet selv etter at andre er ferdige. Idiot fungerer utmerket som lett kortspill for alle aldersgrupper.