Gris – Kortspill for 3-8 spillere

Skrevet av:

Publisert:

kvalito gris kortspill

Gris er et kortspill hvor spillere sender kort til hverandre for å samle seks kort i samme farge. Når en spiller oppnår dette, utfører vedkommende et diskret tegn som andre spillere må kopiere så raskt som mulig. Den siste spilleren til å gjøre tegnet mottar en bokstav, og spilleren som først staver G-R-I-S blir gris og taper spillet.

Kombinasjonen av observasjon, raske reflekser og diskresjon gjør Gris til et populært reaksjons- og kortspill.

Kort om Gris

Gris egner seg for 3-8 spillere, med 4-6 spillere som ideelt antall for best balanse. Hver omgang varer typisk 10-20 minutter avhengig av hvor raskt spillere samler kort og reagerer på tegn. Spillet bruker en standard kortstokk på 52 kort uten jokere. 

Vanskelighetsgraden regnes som enkel, men spillet krever oppmerksomhet og raske reflekser.

Den sosiale og observante naturen gjør spillet spesielt egnet for familiesammenkomster og festlige anledninger.

Spilloppsett

Utdeling av kort

Alle kortene stokkes grundig før de deles ut. Hver spiller mottar nøyaktig seks kort. De resterende kortene plasseres i en bunke midt på bordet med forsiden ned. Bunken brukes som kilde til å bytte kort når spillere mottar kort de tidligere har sendt videre.

Spillerne arrangerer seg rundt bordet slik at alle har god oversikt over hverandre. Dette er kritisk siden observasjon av andre spilleres kroppsspråk og bevegelser utgjør en sentral del av spillet. Spillerne må kunne se hverandres ansikter og hender tydelig.

Avtale om tegn

Før spillet starter må spillerne avtale hvilket tegnsystem som skal brukes. Det finnes to hovedsystemer. Det første systemet bruker ulike tegn basert på hvilken farge spilleren samlet. Det andre systemet bruker samme tegn uavhengig av farge. Spillgruppen må velge ett system før første omgang begynner.

Spillets formål

Målet med Gris er å unngå å bli første spiller som staver G-R-I-S. Spillere oppnår dette ved å være oppmerksomme på andre spilleres tegn og reagere raskt nok til å unngå å være sist.

Sekundært mål er å samle seks kort i samme farge for å kunne initiere tegnet selv, noe som gir en viss kontroll over timingen. Spillet belønner både observasjon av andre og diskresjon ved egen tegngiving.

Spillregler

Alle spillere spiller samtidig uten turrekkefølge. Prosessen følger disse stegene kontinuerlig:

  1. Hver spiller velger ett kort fra hånden som skal sendes videre
  2. Alle spillere legger sitt valgte kort med forsiden ned på bordet foran seg
  3. Alle spillere sender sitt kort til spilleren til venstre samtidig
  4. Alle spillere tar opp kortet de mottar fra spilleren til høyre

Kortene som sendes må ikke vises til andre spillere bortsett fra mottakeren. Dette sikrer at spillere ikke kan forstå hvilke farger andre samler på basert på hvilke kort som sendes. Prosessen gjentas kontinuerlig til en spiller oppnår seks kort i samme farge.

Det er viktig at alle spillere holder omtrent samme tempo ved kortsendingen. Hvis én spiller er vesentlig raskere eller tregere enn de andre, forstyrrer dette spillflyten og kan skape forvirring om hvem som har sendt og mottatt kort.

Håndtering av resirkulerte kort

Når en spiller mottar et kort vedkommende tidligere har sendt videre, betyr dette at kortet har sirkulert rundt hele bordet uten at noen ønsket det. I denne situasjonen må spilleren vise kortet til alle andre spillere, legge det til side permanent, og trekke et nytt kort fra bunken midt på bordet. Dette forhindrer at uønskede kort sirkulerer uendelig og holder spillet i bevegelse.

Tegnsystemet

Når en spiller har samlet seks kort i samme farge, må vedkommende umiddelbart utføre det avtalte tegnet. Tegnet skal utføres så diskret som mulig for å forsinke at andre spillere oppdager det. De to vanligste tegnsystemene er:

Fargebaserte tegn

I dette systemet bestemmes tegnet av hvilken farge spilleren samlet:

  • Spar – legg tommelen på kanten av bordet
  • Hjerter – legg hånden på hjertet
  • Ruter – pek på vinduet
  • Kløver – klø deg i håret

Dette systemet gir ekstra kompleksitet siden spillere må huske fire forskjellige tegn og være oppmerksomme på alle.

Universelt tegn

I dette enklere systemet brukes samme tegn uavhengig av hvilken farge som samles. Vanligvis velges spar-tegnet med tommelen på bordkanten. Dette systemet er enklere for nybegynnere og yngre spillere siden kun ett tegn må huskes og observeres.

Reaksjon på tegn

Når en spiller oppdager at noen utfører tegnet, må vedkommende umiddelbart utføre samme tegn selv. Dette fortsetter som en kjedereaksjon rundt bordet. Den spilleren som er sist til å utføre tegnet har tapt runden og mottar en bokstav.

Det spiller ingen rolle om spilleren som var sist faktisk hadde sett tegnet eller ikke, straffen gjelder uansett.

Bokstavsystemet

Første gang en spiller taper en runde, mottar vedkommende bokstaven G. Andre tap gir R, tredje tap gir I, og fjerde tap gir S.

Når en spiller har samlet alle fire bokstavene og staver G-R-I-S, har denne spilleren tapt hele spillet og blir kåret som gris.

Hvis en spiller utfører tegnet før vedkommende faktisk har seks kort i samme farge, mottar spilleren automatisk en bokstav som straff. Dette forhindrer strategisk juks hvor spillere forsøker å lure andre til å gjøre tegnet for tidlig.

Avslutning og ny runde

Når en runde er ferdig og en spiller har mottatt en bokstav, deles kortene ut på nytt for neste runde. Spillet fortsetter med gjentatte runder til én spiller har stavet G-R-I-S. Denne spilleren blir gris og har tapt. De resterende spillerne kan velge å fortsette for å bestemme andre-, tredje- og fjerdeplass, eller avslutte spillet etter at grisen er kåret.

Strategi i Gris

Observasjon av andre spillere

Kontinuerlig observasjon av alle medspillere er den viktigste ferdigheten i Gris. Spillere bør dele oppmerksomheten mellom egne kort og andre spilleres ansiktsuttrykk, kroppsspråk og bevegelser.

Spillere som blir særlig fokuserte på sine egne kort nærmer seg trolig målet. Spillere som plutselig endrer tempo ved kortsending kan signalisere at de nærmer seg seks like. Å lese disse små signalene gir verdifulle millisekunder ved reaksjonstid når tegnet kommer.

Diskret tegngiving

Spillere som samler seks like kort bør utføre tegnet så diskret som mulig for å maksimere sjansen for at andre spillere oppdager det sent. Små, naturlige bevegelser er vanskeligere å oppdage enn store dramatiske bevegelser. Timing er også viktig. Å gjøre tegnet når andre spillere er spesielt fokuserte på kortsendingen øker sjansen for at tegnet overses.

Fargevalg

Ved starten av hver runde bør spillere raskt identifisere hvilken farge de har flest av. Spillere med tre kort i én farge har en god startposisjon for den fargen. Spillere med to kort i hver av tre farger bør vente noen runder før de forplikter seg til én farge. Generelt er det bedre å sende vekk enslige kort i farger man ikke samler på enn å sende vekk kort i farger hvor man allerede har flere.

Vanlige feil å unngå

Flere klassiske feil reduserer vinnersjansene i Gris:

  • Bli for fokusert på egne kort og glemme å observere andre spillere
  • Gjøre tegnet før man faktisk har seks kort i samme farge
  • Utføre tegnet for åpenlyst og dramatisk istedenfor diskret (det blir normalt morsommere når man gjør det diskret)
  • La seg stresse av andre spilleres raske tempo og sende kort uten å tenke
  • Bytte farge for ofte istedenfor å forplikte seg til én farge tidlig
  • Glemme å vise resirkulerte kort til andre før de byttes med kort fra bunken

Gris sammenlignet med andre reaksjonsspill

Gris deler likheter med andre reaksjonsspill som Hei Knekt og internasjonale spill som Spoons. Alle disse spillene krever raske reflekser og konstant oppmerksomhet. 

Forskjellen fra Hei Knekt er at Gris involverer samtidig spill fra alle spillere istedenfor turbasert spill. Spoons bruker fysiske skjeer som spillere må gripe, mens Gris bruker diskrete tegn som er vanskeligere å oppdage.

Valgfrie regler og varianter

Spillgrupper kan tilpasse Gris med følgende valgfrie regler som må avtales før spillet starter:

  • Fem kort per spiller istedenfor seks for kortere runder og raskere spill
  • Samle kort med samme tallverdi istedenfor samme farge, noe som endrer observasjonsdynamikken
  • Bruke fysiske objekter som skjeer eller blyanter istedenfor tegn, hvor spillere må gripe objektet
  • Tillate spillere å sende kort i begge retninger avhengig av strategi
  • Dobbel gris hvor de to siste spillerne får bokstaver istedenfor kun den aller siste
  • Spillere må rope «Gris!» samtidig med å gjøre tegnet for ekstra kaos

Konklusjon

Gris kombinerer observasjon, raske reflekser og diskresjon i et kaotisk og underholdende reaksjonsspill. Det sosiale elementet med å observere andres kroppsspråk og forsøke å skjule egne intensjoner gjør Gris spesielt egnet for festlige sammenkomster. Kombinasjonen av enkle regler og konstant spenning har gjort Gris til et klassisk norsk kortspill som fungerer utmerket for alle aldersgrupper.